Rondreis West Canada 2011

Icefields parkway 2

Woensdag
Pizzaaa, jaja vandaag eens lekker pizza uit de oven die in de camper zit. Hebben we nog niet eerder gebruikt omdat we meest op unserviced campings zitten. Nu hebben we er voor 2 dagen 1 met stroom en hebben maar eens pizza gegeten. Het is hier wat kouder in Jasper dan de eerdere zuidelijkere gebieden die we hebben gehad. Dus een met prik om morgen de kachel maar eens wat vaker te gaan gebruiken. Vannacht was het echt kouddddd! We hadden er al een slaapzak bij genomen als dekkie want het zou puur frisser zijn zo hoog 2060 mtr en zo dicht bij de gletsjers. Wilcox Creek campground. Unserviced, en alleen dry toilets.
Maakt niet uit want we hebben alles bij ons en kunnen lekker douchen. (wel tijdig tanks legen en vullen)
Echt een van de mooiste campgrounds die we hebben gehad trapsgewijs in het bos. Halverwege de icefields parkway. Maar wel koud. In de avond kunnen we de kachel niet aandoen anders trekt ie het in de ochtend niet op de accu. Maar in de avond hebben we kampvuur! Maar toch maar tegen elkaar aankruipen vers in bed want dat is echt koud dan!
En dan heb je van die dappere dodo's die staan er gewoon met een tentje! Die liggen wel om 9 uur in bed, want dat is volgens mij de enige manier van warm worden dan. Nee. Geef mij dan maar een camper met alle gemakken voorzien. Wel zouden deze van een vaatwasser voorzien moeten worden want afwassen zijn we echt niet meer gewent...

Dat kamperen op deze manier bevalt me wel. Gister kwam ik bij de sanidump een man tegen met een camper met NL kenteken. Die was met z'n vrouw op de zuidelijkste zuidpunt van Z Amerika geweest en ook op de noordelijkste noordpunt van N Amerika. Nu in Canada en ze hadden nog een maand te gaan voor de wagen bij familie werd geparkeerd en zij terug vlogen. Ondertussen 5 mnd weg geweest en 16 landen aangedaan.
Dat lijkt mij ook wel iets om te doen als ik met pensioen ga..

Ik heb Marjolein zo gek gekregen om eens een vroege hike te gaan doen alvorens met de parkway verder te gaan.
Een 5 min terug was de Parker ridge hike. 2.5 km (x2) naar een richel waarvan je de gletsjers mooi kon zien.
Hij begon in een eens wat andere natuur met meer weide en lage naaldbomen wat ik erg mooi vond dat we er langsreden. Zo gezegd zo gedaan en zaten we om 7 uur aan het ontbijt en schrokken een beetje dat we naar buiten keken: een klein laagje sneeuw!!! Dat heb je hier en op hoogte.
Wij in de auto en net dat we bepakt (rugzak, water, verrekijker, fototoestel, berenspray) aan de hike wilde beginnen begon het weer te sneeuwen. Toen ff twijfel want we hadden tenslotte regenkleding bij ons. Koud en sneeuw, auto en kachel... Relatie technisch gezien hebben we de hike toen niet vervolgt en zijn we de parkway weer gaan vervolgen. Sneeuw werd eerste 10 min zelfs erger tot een heuse kleine sneeuwbui.

Verder was de dag aan de grijze kant en de temperaturen niet hoog.
Wel een paar mooie watervallen gezien en meer mooi bos, wegen, natuur, meren en rivieren.
Wat een mooi land hier, maar wel in dit deel 9 mnd per jaar met sneeuw bedekt.
Ook nu (21.00) koelt het weer sterk af en kruipen we dichter naar het vuur toe.

Nu zitten we dus voor 2 dagen in jasper AB. Morgenochtend gaan we wat rondrijden, viewpoints pakken en misschien een korte hike. Morgenmiddag komt een oude schoolvriend van Marjolein over met z'n 2 dochters uit Grande Prairie.
Daar gaan we wat mee rondkijken/wandelen en vrijdag naar Maligne Canyon en Lake.
Het weer ziet er wat beter uit, dus dat beloven gezellige dagen te worden.

0 tot 10 gr Wild: Veel eekhoorns

Een frisse groet van Matthé & Marjolein