Rondreis West Canada 2011

Whistler Peak2Peak

Maandag
8.23 (volgens Marjolein) waren we onderweg naar Whistler, zo'n 10 km van de campground.
We wilden aan de vroege kant zijn want we waren van gedachte dat het wel eens druk kon worden op labour Day (vandaag). Achteraf viel dit best mee en het was wel druk maar heel goed te doen daar het allemaal groots is opgezet en niet aan de kleine en krappe kant zoals in de NL.

Ruimte zat op de parkeerplaats en wij naar de gondel.
Die ging nog niet eens!!! 9.45 zou die gaan maar we hebben wel vast een kaartje gekocht om daarna lekker ff een bakkie te doen bij een koffie toko. Dacht ik even naast Marjolein aan de picknick tafel te schuiven: KRAK en we daalden zo'n 10 cm. Voor m'n gevoel zijn we niet zwaarder geworden maar toch gingen we er doorheen.

Onderweg naar boven was het helder en zonnig en het uitzicht prima. De eerste mountainbikes gingen al naar benee daar het naast wintersport gebied in de winter ook uitstekend downhill mountainbiken is in de zomer.
Boven bij de gondel was het een schitterend uitzicht over de omliggende bergen en Whistler-dorp.
En daar was ie: de peak2peak gondel die naar de andere berg ging aan de overkant van het dal.

Een overspanning van dik 3 km met een hoogte boven het dal van 436 meter. 22 man kon er in de gondel en we zaten er met z'n 3en in. Wel een beleving in zo'n ding te zitten hangend aan 3 kabels en een zichzelf overwinnende Marjolein (hoogtevrees) naast me.

Uiteraard foto's maken en van het uitzicht en zicht genieten. Boven wel ff een jassie aan want daar was het nog aan de frisse kant. We hebben daar ff een korte alpine hike gedaan die weer erg mooi en divers was. Even wat gegeten en verder nog rondgelopen daar er veel te zien is. Zelfs de gebouwen boven aan de piste zijn imposant en groots.
We zagen op de berg nog de stro resten die vorig jaar gebruikt zijn voor de aangesleepte sneeuw daar voor de Spelen de sneeuw wegbleef waar die normaal al meters dik ligt.

Na de middag zijn we weer naar de andere berg gegaan (Whistler Mountain - Blackcomb Mountain) en daar weer wat rondgelopen alvorens we weer met de gondel naar beneden gingen. Daar heb je een voetgangers gebied waar winkeltjes en restaurants waren en Noord Amerika-niet gewoon: terrasjes!
Van het plein waar de gondel vertrok heb je zicht op aankomende mountainbikers van de berg en dat geeft een gezellige en drukke indruk icm het mooie weer.
Even wat heen en weer gelopen en aan het einde van het voetgangers gedeelte heb je nog steeds het podium waar de sporters gehuldigd werden. Tevens een monument van iemand die overleden was bij ik meen rodelen.

Wat geshopt en daarna wat geknaagd bij The Spaghetti Factory . En tegen schemer weer naar de campground.
Morgen gaan we terug naar Vancouver om daarna de veerboot te pakken naar Vancouver Island. Tussendoor willen we even langs de Walmart kijken voor een tablet daar die wat voordeliger zijn hier en de huidige laptop wat te zwaar is om op dit soort reizen mee te slepen. Een eipet hoor ik denken, maar op dit moment heeft de motorola xoom de beste kaarten: Cardslot, fatsoenlijke camera's inside, open source software en (verwacht) gratis apps.

Op Vancouver Island willen we net boven Nainamo weer op een provincial camground gaan staan dicht aan het strand. Wie weet zien we daar de walvissen al zwemmen die in dat gebied veel voorkomen.

Oplopend tot 27 gr. Wild: Urban pigs
Een zonnige warme groet van Matthé & Marjolein

Riet

Goh jullie durven wel hoor wat een hoogte en zo lang brrbrbrbrbrbrbrbrbrrbrbrb,van me lang zal ze leven niet,laat mij maar lekker op de grond,maar jullie zien toch wel veel moois,kunnen jullie staks wel wennen op dit platte landje groeten en veel liefs van mam

eef

Nice sandals Mat !!

Matthe

Scherpe ogen..

Matthe

Volgens mij ben jij degene met fobie en niet Beer?

Dianthe

Hoi Hoi,
Ik was ff op reismee.nl aan het kijken toen ik jullie verhaal tegen kwam. Ik ben vorig jaar op de plekken geweest waar jullie nu zijn.
Zijn jullie al in Vancouver geweest? Anders een tip, ga na 8 uur savonds nietmeer de straat op, want dan zijn er geen toeristen meer en alleen nog maar een hele hoop zwervers die je om geld vragen...
En ga met de Sky-Train, is onwijs leuk om over de stad te rijden/vliegen.

Op Vancouver Island moet je gewoon ff langs het paleis, die staat in Victoria, helemaal op het zuidelijkste puntje :) daarvandaan kun je ook naar Amerika kijken!

Ik zelf hou helemaal niet van bloemen/tuinen, maar de Butchart Gardens zijn geweldig! Die kun je eigenlijk niet overslaan als je in Canada ben hihi

Goede reis nog & veel plezier!