Rondreis West Canada 2011

Tofino

Vrijdag

Vanmorgen werd ik een keertje niet wakker van de irritante deun op Matthé zijn telefoon maar van gerommel in de keuken en de geur van koffie. Lekker wakker worden dus! En dat voor half acht al en toch uitgeslapen zijn. Kijken hoe lang ik dit ritme kan vasthouden in Nederland!

Vandaag hebben we een rustig programma en we haasten ons niet. Toch rijden we voor negenen de camping af en gaan tanken. De eindbestemming is vandaag Tofino om doorheen te lopen en te eten, onderweg daarheen een paar tussenstops en een overnachting een stukje weer terug op de highway vlakbij Ucluelet. Op de planning staan: een rondje Rainforest, het strand van Long Beach en naar 'Radar hill', waar ten tijde van de Koude Oorlog een radarstation gestaan heeft.

Het Rainforest was mooi, maar we hebben inmiddels ook al mooiere loopjes gezien. Dus de één kilometer hebben we redelijk snel doorlopen. Het ademt een aparte serene sfeer uit al dat mos en groen. Ook ontdekt dat die grote kraai die zo'n apart geluid maakte een raaf was. Tja, vandaar dus dat ie ook anders klonk dan de kraaien op de camping.

Naar een strandje 'Long beach' gelopen via een plankier (noemen ze hier boardwalk) van steigers en trappen. Ook weer een mooi loopje door dicht bos naar het strand dat uitzicht gaf op de Pacific Ocean (Grote Oceaan) met een paar rotsige eilanden en flarden mist.

Mooie schelpen op het strand en eindeloos veel foto-mogelijkheden. Verder naar Radar Hill waar het uitzicht eigenlijk tegenviel door de bomen die in de weg stonden.. Terug naar de auto zag Matthé een kleine slang zijn best doen voor ons weg te komen. Ik herkende hem van een afbeelding in een informatiefolder. Het was een Rubber boa en volgens de folder een bedreigde diersoort. We vonden het een beetje zielig zoals het beestje weg probeerde te komen voor ons terwijl hij voor zijn gevoel ingesloten zat tussen de twee stoepranden die langs dit paadje liepen. Wij dus maar even een stapje het gras op zodat hij zich durfde om te keren en weg te gaan.
Na de drie geplande acties was het nog vroeg in de middag en heerlijk weer, dus ... zijn we lekker naar het strand gegaan! Het was hier even boven de twintig graden, strakblauwe lucht en nagenoeg geen wind. Dus hoe zielig we het ook vinden dat het in Nederland al tijden regent, toch hebben we het er vanmiddag lekker van genomen en drie uurtjes op het strand liggen bakken. Het was perfect weer, niet te warm zodat je wel kunt blijven liggen en soezen. Als je het warm kreeg ging je even zitten, pakte net wat meer wind/ tocht en kon weer keren en verder bakken. Nu zit ik dus te typen met nog het zand tussen mijn haar en met echt zo'n na-het-strand-gevoel.

Vanaf het strand was het nog maar een minuut of tien rijden naar Tofino. We hadden verwacht (omdat het als behoorlijk toeristisch bekend staat) dat het leuk toeven zou zijn hier. Maar helaas haalt het het niet bij Banff of Jasper. Wel veel winkeltjes en een redelijk aantal restaurants en dergelijke, maar al met al niet veel bezienswaardigheden. Na een rondje gelopen te hebben zijn we lekker vroeg (vis) gaan eten aan de noordkust en om half zeven gaan rijden.

Hoewel het plan was om ergens richting Ucluelet een camping te nemen zaten we prima in de auto en stelde ik voor om maar even een stukje verder te rijden richting Victoria waar we morgen naar toe zullen gaan (of toch maar niet?). Zo gezegd, zo gedaan. Helaas hadden we wel even pech omdat het stadje waar we ons oog op hadden laten vallen dit weekend een jaarlijkse markt heeft. Daardoor zitten hier nu veel campings vol. Toch een plekje gevonden al is het dan wel van het type parkeerplaats. Maar de mindere plek wordt dan wel weer gecompenseerd door een prettige temperatuur (nu kwart voor elf nog goed te doen om buiten te zitten zonder vuur) en snel internet. Dus kan Matthé de site bijwerken zodra ik dit stukje afgemaakt heb.

Matthé heeft zojuist op de tablet onze tickets voor de overtocht naar Vancouver geboekt voor maandag. Snif, dan besef je dat je echt aan de laatste paar dagen bezig bent. Wat zijn de afgelopen drie weken omgevlogen zeg! Ik zou willen dat het nog langer duurde. We zien hier iedere dag weer zo veel moois en de weergoden zijn ons zeer gunstig gezind. Vandaag de hele dag in een zomerjurkje gelopen en dat wil ik eigenlijk nog wel een tijdje zo houden!! Maar goed, nog maar even niet aan denken en morgen weer een lekkere dag met 's middags waarschijnlijk weer een mooie wandeling.
Daarover later meer!

Zonnig, 23 gr. Wild: 3 Herten, 1 slang(etje)
Een zonnige warme groet van Matthé & Marjolein