Rondreis West Canada 2011

Whale Tour Ucluelet

Woensdag
Onderweg van Campground naar Ucluelet even in Parksville de site geupdate bij uiteraard weer een Starbucks.
Daarna kwamen we langs een park met een paar wandelingen door een oerbos.

Bomen met hoogte's tot 75 mtr en de dikste die ooit omgewaaid was en verder afgezaagd moest worden had een doornede van we 4.5 meter!

Vevolgens langs een zeer mooie weg naar Ucluelet en de pacific rim zoals ze dat hier noemen.
Tussen Tofino en Ucluelet ligt het national park Pacific Rim en wij wilden aldaar op de campground.
VOL. Hey, dat zijn we niet gewent en dat viel enigszins tegen.
Dus eerst maar naar Ucluelet omdat we daar de Whale & Bear & Broken Island tocht per zodiac zouden gaan doen en we deze middag voor de zekerheid al telefonisch gereserveerd hebben. Toen Marjolein de tickets ter plaatse ging betalen kregen die voor haar zaten te horen dat de zodiac vol zat en ze met een andere (Beertje Colagol) boot konden.
Goed geregeld dus eerder te bellen.

In Ucluelet lag in het midden ongeveer Ucluelet campground op loopafstand van zowel de haven vanwaar we zouden vertrekken als de winkels en pacific Rim trails.

Na het eten en eerder lekker in de zon gezeten te hebben kreeg ik Marjolein zowaar nog van haar plaats om even een hike te wandelen van 2.6 km langs de kust en de lighthouse. Het pad was zeer de moeite waard en erg mooi. Heel apart te zien hoe de bomen hier groeien tot de lijn dat de zee ze niet mee kan nemen en er alleen nog wat rotsen tussenliggen. Erg dichtbegroeid en een heel ander beeld dan onze kale duinen.

Hier merk je sterk de temperatuurverschillen en een dikke zeedamp komt kijken. Ook de plek waar we zitten aan het haventje heeft wat damp en als je dat meeneemt: haventje, misthoorn in de verte, een boei met klingelende bel en de zeedamp krijg je wel heel erg het gevoel een scene van Jaws te zijn binnengestapt.

Gelukkig mogen we hier weer fikkie stoken en lekker na een biertje's te bed

Zonnig, 23 gr. Wild: 1 Hert
Een zonnige warme groet van Matthé & Marjolein

Donderdag
Vandaag stonden we om 8.30 bij de 2e pacific rim trail en deze was wat langer. We zijn op tijd gestart omdat we niet te laat wilden zijn voor de Whale tour die 13.00 zou vertrekken. Het was weer een ontzettend mooie wandelingen met erg veel uitkijk punten en bankjes langs de trail. Ook hebben we nog een paar Bald Eagles gezien, de nationale vogel van Amerika. Daar we de wandeling wel erg rap vervolgde hebben we niet langs de highway terug gelopen maar hetzelfde stuk nog een keer. Uiteindelijk hebben we 7 km gelopen met een elevation van totaal 350 mtr dankzij gps tracks.

Na de lunch stonden we 12.30 bij de boot te trappelen. Na eerder de overall opgepikt te hebben bij het boetje aan de overkant waren we er helemaal klaar voor. We zaten met nog een NL stel, 3 belgen 4 duitsers en een Nationaliteit onbekend wat het een Europees bootje maakte. We hadden een gezellige schipper die het een en ander leuk aan elkaar babbelde. Buitengaats trok hij het gas open en we stuiterden (echt Don johnson Miami Vice like) over de golven en haalden hierbij snelheden van 50 km/uur (thanks gps tracks) wat het al een ervaring op zich maakte.
Na eerst wat eilandjes te hebben aangedaan waar een aantal Zeeleeuwen en zeehonden en zeerobben te hebben gezien begon het echte werk. We voeren naar een rif waar een grijze walvis zich zou voeden en idd na een paar minuten een fonteintje en daar was ie. Je ziet niet zo heel veel, maar het is erg apart te zien zo'n beest wat iedere 5 min 3x lucht komt happen alvorens onderwater weer verder te gaan.

We hebben daar even gelegen en gekeken en foto's gemaakt. Over de radio had ie gehoord dat er verderop een paar Bultruggen zwommen en wij die kant op.
Daar lag al een bootje en idd kwamen er na een paar minuten de zwarte ruggen van de bultruggen boven water. Dit ging een paar keer zo door en was erg leuk te zien die beesten in hun natuurlijke omgeving.

Langs de kust terugvarend zouden we nog uitkijken naar beren die bij laag water wel eens krabben komen scoren maar een beer hebben we niet gezien. De walvissen waren voor vandaag al genoeg.

De boottocht als geheel was ook erg leuk met name door de snelheden waarmee gevaren word en het stuiteren op de golven.

Na het terugkeren nog even lekker in de zon gezeten en volgens de schipper was het de mooiste dag van het jaar.
Pas sinds begin sept was het een beetje schappelijk weer en hebben ze een koud voorjaar en zomer gehad en nu was het prima weer. Hebben wij weer...
Ik zit nu na de bbq met varkenslapjes, hamburger en worst het verhaaltje te tikken en ga zo met een biertje het kampvuur aansteken. Life sucks now and then, but not now...

Zonnig 23 Gr Wild: 1 Grijze walvis, 2 Bultrug walvissen en 5 herten
Een pacific groet; Matthé & Marjolein